Pagina's

vrijdag 31 augustus 2012

Gebruik maken van mijn fotos zonder toestemming!/ Using my pictures!





Graag wil ik even het volgende onder jullie aandacht brengen.
Regelmatig kom ik de fotos die ik maak voor mijn woonblog tegen op andere sites. Ik voel me gevleid en het geeft altijd een stukje waardering. Want er zit altijd liefde, tijd en energie in het stylen voor fotos. Meestal wordt de bron vermeld of even een mailtje gestuurd met de vraag of het oke is. Alleen maar leuk natuurlijk! Helaas kom ik ook regelmatig mijn fotos tegen die voor commerciele doeleinden worden gebruikt. Zoals in een banner van een nieuwsbrief, webwinkel of workshop.

Aangezien ik zelf ook een webwinkel heb en veel van mijn eigen fotos ook voor mijn eigen webwinkel gebruik vind ik het niet fijn dat dit gebeurd. Ook om verwarring te voorkomen.
Ik weet dat de meeste dit begrijpen en als vanzelfsprekend zien dat dit niet zomaar kan maar ik moet dit helaas toch even onder de aandacht brengen.

Ik verzoek dan ook vriendelijk de sites die gebruik maken van mijn fotos voor hun (brocante) nieuwsbrief, webwinkel of workshop om mijn foto (s) te verwijderen.
Groetjes,
Rozmeen

Regurly I see pictures of my blog passing by on other sites on the internet. Mostly I have received an email asking for permission and/or the source is mentioned. I really love and appreciate that. Becaus as many of you know that taking pictures takes time, love and energy.
Unfortunatlly I have come accrossed several webshops and workshops who uses my pictures for there banner or newsletter. (commercial goal).

As I have a vintage webshop of my own and I also use my own pictures in my webshop I do not approve this. Most of you understand that but unfortunatly I have to bring this attention to others. I kindly ask those to remove my pictures.
Greetings,
Rozmeen

30 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk...het is dan wel leuk om je foto's e.v.t. op een ander blog met vermelding van de herkomst...naar jou blog, en webwinkel terug te zien.
    Maar om te gebruiken voor professionele doeleinden, is niet 'echt' netjes!
    Goed dat je dat op deze, vriendelijke manier, toch even dringend onder de aandacht brengt!

    Groetjes en een fijn weekend!
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rozmeen,

    ik weet als geen ander hoe het is en begrijp je helemaal.
    helaas gebeurd het en hebben sommigen niet de kennis of het fatsoen.
    misschien is het een optie om je foto's te voorzien van een naam of watermerk

    lieve groet, Tamar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow erg vind ik dat... idd een watermerk is een oplossing. jammer maar het moet dan maar Patricia van all seasons had dat ook. helemaal vervelend voor haar ze maakt er nl kaarten van. sterkte en hoop voor je dat het niet meer gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk dat je het even onder de aandacht brengt! Hopelijk gebeurt het niet meer!
    Fijn weekend en groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Rozmeen, daarom heb ik nu ook de copyright tekst op mijn blog staan.
    Als ik het zie dan stuur ik ze altijd een mailtje met een goeie waarschuwing want als jij kunt aantonen dat jij de originele foto's hebt dan staan ze nergens.

    Het is ook zo raar om je eigen foto's tegen te komen. En helaas een watermerk kun je verwijderen met een pc programma.

    Fijn weekend, wel blijven fotograferen hoor, ik kan zo genieten van je foto's.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, een herkenbaar probleem, in feite zijn je foto's vogelvrij op Internet. Je kunt ze voorzien van een merkteken, het is geen waterdichte garantie, maar altijd beter dan niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. owww dat is niet fijn....misschien je naam erin gaan zetten, is misschien niet leuk maar dan kunnen ze er voor op een eigen site weinig mee
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, het kopiëren is zo makkelijk gedaan. Je kunt overwegen om er een watermerk in te plaatsen. Zelf zal ik dan ook nooit foto's van andere gebruiken.

    Fijn weekend, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Balen is dat he, heb het ook gehad en een hele onbeschofte reactie terug op mijn mail, hoe ergerlijk
    idd een watermerk is ook niet waterdicht, maar het maakt het ietsje moeilijker misschien
    Fijn weekend gewenst
    groeten Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Rozmeen, manche Menschen sind nur eins: bescheuert.

    Haben selber nix außer Vakuum im Kopf, keine eigene Ideen, und die die sie haben sind dann auch noch geklaut.

    Armseelig und bemitleidenswert.

    Lg
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad ergerlijk vervelend! Dat is de reden dat ik er altijd een watermerk op zet, maar ook dat is geen garantie! Ik zag een tijd geleden op m.arktplaats een advertentie staan, waar mijn foto op stond, mét watermerk, terwijl het helemaal mijn advertentie niet was!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat naar dat mensen dat niet even vragen dan !!!...ik maak mijn foto's ook zelf anders haal ik ze van pinterest.....dat vermeld ik ook op mijn blog......ik zou dat niet durven ongevraagd te gebruiken.......maar zie mijn foto's ook her en der verschijnen hoor.....jammer is dat he??...fijn weekend...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel vervelend Rozmeen!
    Ik weet niet hoe het moet, maar je kunt het kopieren blokkeren. Normaal als je met de cursor op de foto staat en op je rechtermuisklik klikt om op te slaan, dan blokkeert dat en soms krijg je dan ook de mededeling geen copyright. Misschien is zoiets de moeite waard om te onderzoeken!
    Veel succes mee!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful. That horse was gorgeous.

    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Rozmeen
    wat is dat altijd balen dat andere jou foto`s gebruiken!! Ik vind het erg triest,het getuigd dat die gene geen niet zo goed kan stylen en fotograferen!! en dan maar de makkelijkste weg kiezen!Ik heb het op Hyves mee gemaakt, en wanneer je er dan wat van zegt word er gewoon gezegd dat je niet moet zeuren en gewoon maar trots op moet zijn dat andere ze mooi vinden...ze zei ook dat zij er geen tijd voor had....nee ik wel??!!!! Nou voor mij dag ook altijd een paar uur te weinig...Ik zet tegenwoordig via picasa mijn naan in.Tja en verder kan je weinig doen...
    Succes ermee!
    Lieve groet Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelijk heb je Rozmeen, je maakt prachtige foto,s en dit niet voor iedereen.
    Raar is dat als je je eigen foto,s overal en nergens tegenkomt hé.
    Ik ben op facebook ook foto,s van m'n blog tegengekomen maar dan bij iemand anders....ik zeg er maar niks van hoor....
    Maar ik begrijp je helemaal.

    Fijn weekend.

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O, zo'n vervelend iets!
    Helaas hebben veel mensen gewoon geen fatsoen en zijn ze zelf niet in staat mooie foto's te maken en kiezen dan maar voor het lukraak gebruiken van foto's van anderen, die daar heel veel tijd in steken..
    Zo kom ik vaak de foto's tegen van mijn maaksels, zonder vermelding van de bron, sterker nog, ze vermelden gewoon een ander of zichzelf. Ik zet dus ook overal prominent naam én nu tegenwoordig ook jaartal op. Vind ik niet mooi maar je moet toch iets.. Kost het ze in ieder geval meer werk als ze toch nog de foto's willen gebruiken. Helaas ben ik ook meer tijd kwijt aan het bewerken van de foto's, het is niet anders.
    Ik krijg vaak als reactie dat ze inspiratie halen uit foto's, maar dat is uiteraard geen excuus om ze dan zomaar te gebruiken..
    Of dingen namaken, ook zoiets, inspiratie is geen imitatie! Wees zelf creatief, kun je er ook trots op zijn..

    Ik hoop dat mensen begrip zullen hebben voor je verzoek en zo netjes zijn hier gehoor aan te geven. Wat vanzelfsprekend zou moeten zijn..

    Heel fijn weekend!
    Lieve groet,
    Suus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Da's wel straf! Hopelijk leest iedereen dit dan ook nog even, alhoewel het vanzelfsprekend zou zijn om dat niet zomaar te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een heel herkenbaar iets, Rozmeen.
    Ook ik heb dit al eens moeten ervaren, mailt de mensen netjes om de foto's te laten verwijderen en dan krijg je daar tenslotte niet eens een reactie op. Alsof het de normaalste zaak is om ander mans foto's te gebruiken. Maar je voorkomt het bijna niet.
    Ik heb zelfs eens een fotoreeks gemaakt van een leuke (brocante)zaak, zij wilde de foto's niet overnemen, maar (je wilt het niet geloven..) na een tijd kom ik op die site en vind daar mijn foto's, geplukt van mijn blog. Tja het moet niet gekker worden...
    Het staat ook wettelijk beschreven dat dit jouw eigendom is, er moet altijd toestemming worden gegeven én een brom vermelding geplaatst worden.
    In de zijbalk van mijn blog staat ©, dit is een link en klik daar eens op. Hopelijk heb je daar ook iets aan, ofwel gebruik deze. Je hebt er recht op!
    Wat je ook kan doen, plaats je naam op je foto's, dat doe ik ook. Tevens verklein ik mijn foto's zodat ze er verder niks mee kunnen doen, bijv uitvergroten en afdrukken of id. (ja dit gebeurt...)

    Ondanks alles ik blijf genieten van je pracht foto's, dus zie het ook als een groot compliment!!

    Ik wens je een mooi weekend ☼
    Liefs,
    Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Rozmeen,

    Bedankt voor je email. Wij hebben ons onbewust schuldig gemaakt aan het gebruik van een van jouw (zeer inspirerende) foto's. In een email aan jou heb ik uitgebreid uitgelegd hoe het komt dat wij jou foto gebruikt hebben. De foto op Pinterest gevonden hebbende, vonden wij een verwijzing die ons in de veronderstelling bracht een Amerikaanse foto te hebben gevonden. Die credits hebben we dan ook gegeven op onze sites. We zijn blij dat je ons van dit misverstand op de hoogte hebt gebracht zodat wij het konden corrigeren. Dit hebben we inmiddels gedaan.

    Op onze blog hebben we een correctie bericht geplaatst met een verwijzingen naar jou. Zou je ons toestemming willen geven om in dat bericht foto's van jouw blog te plaatsen? Dat zou de lezers meer trekken. http://24homes.blogspot.nl/2012/09/fotos-op-het-internet.html

    We wensen je oprecht veel succes met je blog en webshop. Het allerbeste,

    Hartelijke groetjes,
    Karin Joan

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik voel met je mee Rozmeen, dit overkomt mij tientallen keren en niet alleen de foto's ook tekst en zels mijn workshops. Je kunt je foto's eventueel beschermen bij de kamer van Koophandel en kunnen mensen die jouw foto's gebruiken een boete krijgen.
    Ja het is stijlloos, getuigd van weinig eigen fantasie, maar aan de andere kant is het toch ook wel weer en teken dat men jou foto's mooi vindt.
    Succes!

    groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Herkenbaar! Jammer dat mensen dit doen...

    Groetjes X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Da's idd niet zo netjes...helemaal niet als het voor commerciele doeleinden is..

    Fijn weekend

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vervelend dat mensen dit doen. Een mailtje aan jou is zo snel geschreven.... Je hebt groot gelijk om er aandacht aan te besteden!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh wat spijtig! Goed dat je het schrijft, ik denk dat we allemaal wat moeten opletten met het delen van foto's, vooral via Pinterest. Het is soms zo moeilijk om de échte bron daar terug te vinden. Heb je er al aan gedacht om de naam van je blog of shop op al je foto's te vermelden?

    Goedele

    BeantwoordenVerwijderen
  26. i just joined to your blog, your pictures are beautiful, they inspirate me!
    ciao da roma
    silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo bekend! Zag laatst een foto van mijn doosjes en er stond bij; leuke nieuwe doosjes gekocht..nouu zo niet tof! Ik probeer altijd overal een watermerkje op te zetten maar helaas word die er snel afgeknipt :S
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen